Esiopetusta järjestetään Klamilassa ja Virojoella. Esiopetusta järjestetään koulujen työpäivinä, pois lukien lauantain työpäivät. Koulujen työpäivät on katsottavissa alla olevasta linkistä:
Esiopetukseen ilmoittaudutaan varhaiskasvatuksen sähköisellä lomakkeella.
Klamila
Klamilan esiopetusryhmä
Häppiläntie 750, 49860 Klamila
040 710 7334
eoklamila (a) virolahti.fi
Klamilan esiopetusryhmän tilat ovat koulun yhteydessä. Esiopetusaika on 9-13 joka arkipäivä. Esiopetusryhmä käyttää päiväkodin sekä koulun pihaa, koulun liikuntasalia ja ruokailee koulun ruokasalissa. Luonto on lähellä ja se mahdollistaa monipuoliset luontoretket.
Virojoki
Esiopetusryhmä Pääskyt
Rantatie 5b, 49900 Virolahti
040 710 7329
pkvirojoki.paaskyt (a) virolahti.fi
Virojoella on yksi esiopetusryhmä Pääskyt, joka toimii uuden päiväkodin 2. kerroksessa. Pienen kävelymatkan päässä on metsikkö, puisto ja joki sekä monimuotoinen Lapinvuori. Esiopetuksessa tarjotaan lounas, joka valmistetaan Villinrannan palvelukeskuksessa ja syödään yläkoulun ruokalassa.
Virolahden esiopetuksen toiminta-ajatus
Esiopetuksessa kaiken toiminnan keskiössä on lapsi. Esiopetus on perusta elinikäiselle oppimiselle ja osa oppimisen polkua: varhaiskasvatus – esiopetus – perusopetus. Esiopetuksen toiminta-ajatuksena on elämän kunnioitus: itsensä ja toisten sekä ympäristön kunnioittaminen. Kannustamme lasta saavuttamaan tietoja ja taitoja, jotka edistävät hänen kehitystään ja myönteistä suhtautumista omaan oppimiseen. Oppimisen ilon avulla vahvistamme itsetuntoa ja myönteistä minäkuvaa sekä harjoittelemme erilaisten ihmisten kohtaamista.
Vertaisryhmän merkitys oppimisessa on tärkeä ja leikin kautta oppiminen keskeistä. Kasvatus, opetus ja kehityksen tukeminen tapahtuvat kehityksellisesti ja yksilöllisesti sopivassa toiminta- ja oppimisympäristössä. Tiivis yhteistyö kodin, esiopetuksen ja koulun välillä on onnistuneen esiopetuksen edellytys.
Esiopetus on tavoitteellista toimintaa, jossa opetusta ja kasvatusta ohjaavat opetussuunnitelmat sekä kaikille lapsille laadittavat yksilölliset lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmat. Lapsen henkilökohtaisesta suunnitelmasta käy ilmi lapsen kehittymiselle ja oppimiselle laaditut yksilölliset tavoitteet ja tarpeet. Lähtökohtana on, että lasten mielipiteitä opetukseen ja kasvatukseen liittyvissä asioissa kuunnellaan ja heidän identiteettinsä kehittymistä tuetaan.
Esiopetuksen opetussuunnitelmaan voi tutustua esiopetusryhmissä tai alla olevasta linkistä: